Builds the world's first emission-free bulk carrier

 

ENGLISH: Egil Ulvans Rederi won the contract with Heidelberg Cement and Felleskjøpet to build and operate the world's first emission-free bulk carrier. The goal is to be able to put the ship into ordinary operation in early 2024.

The bulk carrier will sail along the Norwegian coast between Eastern Norway and Southwest Norway. The load from east to west will be grain for Felleskjøpet, while the return load will be crushed stone and gravel for HeidelbergCement. The bulk carrier will have a cargo capacity of 5,500 tonnes.

The new ship will have a hydrogen-powered main engine. The ship will also be equipped with two rotor sails to be able to sail long distances only driven by the wind under favourable wind conditions.

The competition to build the world's first emission-free bulk carrier has been tough. As many as 31 individual shipping companies and consortia have competed. In the end, the choice fell on Egil Ulvan Rederi.

Two Flettner rotors will for long periods be enough to propel the ship forward at 8 knots along the planned route from Eastern to Southwest Norway. Illustration: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan.

Two Flettner rotors will for long periods be enough to propel the ship forward at 8 knots along the planned route from Eastern to Southwest Norway. Illustration: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan.


 

NORWEGIAN: Egil Ulvans Rederi vant kontrakten med HeidelbergCement og Felleskjøpet om å bygge og drive verdens første utslippsfrie bulkskip. Målet er å kunne sette skipet i ordinær drift tidlig i 2024.

Verdens første nullutslipps bulkskip skal seile langs norskekysten mellom Østlandet og Sørvestlandet. Lasten fra øst til vest vil være korn for Felleskjøpet, mens returlasten vil være byggeråstoff (pukk og grus) for HeidelbergCement.

Det nye skipet skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil som under gunstige vindforhold vil medføre at skipet kan seile i 8 knops fart med kraft generert fra de to vindrotorene alene, kommer det frem i en pressemelding.

Sprenge grenser

Norwegian Ship Design (TNSDC), som på vegne av Ulvan Rederi har designet skipet, har hatt en klar målsetting gjennom hele prosessen som til slutt endte opp som vinner av konkurransen: Mest mulig energi skal hentes ved direkte bruk av naturkreftene.

Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi er både ydmyk og stolt: -Det ligger i vårt DNA å være framoverlente og sprenge grenser. Det hjelper godt å ha eiere som er over middels interessert i teknologi. De er veldig «hands on». Sammen skal vi realisere dette prosjektet og skape et unikt skip.

To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til å drive skipet framover i 8 knop langs den planlagte ruten fra Østlandet til Rogaland. (Illustrasjon: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan)

To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til å drive skipet framover i 8 knop langs den planlagte ruten fra Østlandet til Rogaland. (Illustrasjon: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan)

Hard konkurranse

Konkurransen som nå er avsluttet ved at rederi er valgt, har vært hard. Hele 31 enkeltrederier og konsortier har konkurrert. Til slutt falt altså valget på Egil Ulvan Rederi.

- Det er veldig spennende å nå jobbe med et konkret konsept og rederi. Ulvan Rederi har levert et fremoverlent konsept med lavt energiforbruk og har vist stor forståelse for våre behov som vareeiere. Vi gleder oss til å ferdigstille detaljene rundt design, bygging og operasjon sammen med Felleskjøpet og Ulvan, og vi ser frem til å ta i bruk verdens første utslippsfrie bulkskip, sier Lars Erik Marcussen, Project Manager Logistics, HeidelbergCement.

Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet tilføyer: - Med valget av Ulvan Rederi som partner er vi enda et viktig skritt nærmere verdens første utslippsfrie bulkskip. Rederiet har vist stor vilje til innovasjon og presentert veldig spennende løsninger i anbudsprosessen. Det var et samstemt prosjekt som gjorde sitt valg og vi gleder oss til å ta arbeidet inn i en ny fase. Nå kan vi endelig bli konkret i planleggingen og tilpasse partenes behov i det som skal bli et langt samarbeid. Nå ser vi skipet i horisonten.  


Gledelig nyhet

Både Norge og det internasjonale samfunnet har satt klare mål for reduserte utslipp fra skipsfarten. Når så sjøtransport medfører langt lavere utslipp enn landtransport, vil det nye skipet være et vesentlig steg for å kunne redusere utslipp av klimagasser ved transport generelt.

– Regjeringens klimaplan viser hvordan vi skal nå klimamålene og skape nye, grønne jobber. Vi skal blant annet redusere utslippene fra innenlands skipsfart med 50 prosent innen 2030. Da er det gledelig at Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement krever nullutslipp for sin sjøtransport, og at det norske rederiet Ulvan vant konkurransen om å bygge verdens første utslippsfrie lasteskip for trafikk langs norskekysten, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Foto: Venstre.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Foto: Venstre.

Fakta om skipet

Hydrogendrevet bulkskip, ingen utslipp av klimagasser i operasjonen hverken underveis eller i havn.

  • Lengde 88,00 m

  • Bredde 16,50 m

  • Lasterom, volum 6 500 m3

  • Dødvekt 5 500 t

  • Fart 8-10 knop

  • Rekkevidde ca 600 nautiske mil

  • Selvlosser Sennebogen elektrisk gravemaskin

  • Fremdriftssystem:

    • 1 BeHydro hydrogen forbrenningsmotor 1500 kW, koblet direkte til propell via reduksjonsgir med batteri- og energigjenvinningssystem

    • 2 Flettner-rotorer (vindseil), nedsenkbar kjøler

  • Drivstoff: Komprimert hydrogen

  • System for landsstrøm

  • «Powered by Nature» - opp til 8 knop på vindrotorene alene ved 10 m/s vind

  • Designselskap: Norwegian Ship Design


Contact

Do you have questions or comments on this article? Feel free to get in touch.

 
Siri Odijk Solbakken.jpg

Siri Odijk Solbakken

Communication Adviser
Ocean Hyway Cluster

+47 977 53 065
Siri@hubforocean.no

 
 
Previous
Previous

Saga Pure invests NOK 30 million in member company ICT

Next
Next

Renewed partnership agreement with Sparebanken S&Fj