En tapt mulighet for bærekraft i verdensarvfjordene

Den norske regjeringens nylige avgjørelse om å utsette kravet om nullutslippsskip i verdensarvfjordene fra 2026 er et knefall for cruiseindustrien.

Dette kravet var ment å beskytte våre sårbare verdensarvfjorder, men i stedet for å lede an mot en bærekraftig fremtid, tillater vi nå cruiseskip å fortsette å slippe ut titusenvis av tonn CO₂ og andre skadelige utslipp i de allerede utsatte økosystemene våre.

Alvorlige utslipp i verdensarvfjordene

Bare i 2023 ble utslippene fra cruise- og passasjerfartøy i Stranda kommune, som inkluderer verdensarvområdet Geirangerfjorden, beregnet til sjokkerende 26 392 tonn CO₂-ekvivalenter – tilsvarende utslippene fra mer enn 56 000 personbiler i løpet av ett år. Med stadig flere og større cruiseskip som seiler inn i fjordene, vil disse utslippene bare øke i årene fremover. Selv om bruk av LNG som drivstoff kan redusere CO₂-utslippene med 10–20 % og NOx-utslippene med 85 %, fører det fortsatt til store miljøbelastninger. Å tillate bruk av biogass, som hevdes å være CO₂-nøytral, er heller ikke løsningen for å oppnå bærekraft. Selv om biogass regnes som klimanøytral, er det ikke et nullutslippsdrivstoff og genererer utslipp både under produksjon og bruk.

Disse tallene tydeliggjør vår passivitet i en tid der vi hadde muligheten til å handle. Det nye regelverket, som setter frist til 2026 for skip under 10 000 bruttotonn og 2032 for større skip, er et steg i riktig retning, men det kommer altfor sent.

Nullutslippsteknologi er klar

Teknologien for nullutslippsskip er i stor grad allerede tilgjengelig. Skipsdesignere, utstyrsleverandører og verft har vært klare til å utvikle og implementere disse løsningene. Havila Kystruten er et godt eksempel på et selskap som tok grep da regelverket først ble kunngjort i 2018. I tillegg er flere selskaper, som Norwegian Hydrogen og HYDS, allerede i gang med den første produksjonen av hydrogen. Hadde vi holdt fast ved kravet fra 2018, kunne vi virkelig ha bidratt til teknologiutvikling i maritim sektor! Ja, i noen tilfeller måtte vi kanskje tenke annerledes og velge andre ruter for å oppnå miljøkravet. Men rederier og operatører står klare til å transportere cruisepassasjerer fra nærliggende havner til Geirangerfjorden og tilbake. Med mer enn 650 000 cruisepassasjerer som ankom Ålesund cruisehavn i 2023, er markedspotensialet stort. Norge hadde sjansen til å sette en global standard for bærekraftig turisme og vise hvordan vi kunne kombinere miljøvern med økonomisk vekst.

Regjeringens kunngjøring kan kanskje sees på som et skritt fremover, men det er ingen grunn til feiring. Når næringslivet er klart til å levere og behovet er akutt, er det trist at vi heller velger å skyve problemet foran oss.


Kjellbjørn Kopperstad 

Project Manager 

+47 913 18 910 


kjellbjorn@oceanhywaycluster.no

 
Previous
Previous

Vi kan gjøre hydrogenøkonomien mer lønnsom og bærekraftig

Next
Next

Recording from the webinar: Skipavika Green Ammonia(SkiGA): Leading the Way in Green Maritime Fuel Production