Prototype for hydrogen et skritt nærmere

Medlemsbedrifta Havyard tar neste skritt mot en pilot på hydrogen-løsning for store skip

Dersom større skip skal seile med god fart og over lengre distanser uten utslipp, holder det ikke med batteri til fremdrift. Hydrogen er en løsning, og Havyard Group med Havyard Design & Solutions og Norwegian Electric Systems driver nå nybrottsarbeid med utviklingen av et system som blir det største i sitt slag for skip. Havyard Group meldte seg inn i klyngen Ocean Hyway Cluster (OHC) i september og vil kunne bruke nettverket og møteplassene til å utvikle sine ideer og løsninger. OHC vil også bidra til en av arbeidspakkene i FreeCO2ast prosjektet, noe vi vil komme tilbake til i en egen sak.

På vei inn i godkjenningsfasen

Det banebrytende arbeidet til Havyard Group er ferdig med første fase, og de går nå inn i godkjenningsfasen for hydrogen-systemet. Det gjør de sammen Linde Engineering som leverandør av tank og PowerCell Sweden AB som leverandør av brenselceller.

Prosjektleder for FreeCO2ast prosjektet i Havyard Group, Kristian Osnes, sier Linde er en betydelig aktør i markedet for tanker til lagring av nedkjølte gasser.

-          Regelverket for disse løsningene er ennå ikke utviklet, og vi er glade for å ha med Linde når vi skal inn i en godkjenningsprosess som vi forventer vil bli svært utfordrende.

Til å levere brenselceller har Havyard Group valgt PowerCell.

-          PowerCells kjerneteknologi for brenselceller er svært godt dokumentert gjennom samarbeidet de har med Bosch for bilindustrien, og vi ser derfor veldig frem til å jobbe sammen med dem for å skape de riktige løsningene også for maritim sektor.

Kristian Osnes sier at brenselceller har likhetstrekk med batteriteknologien som NES allerede har jobbet mye med, og han tror derfor at dette samarbeidet vil gi gode løsninger når de nå skal ta nullutslippsmålet et skritt videre; fra batteri til hydrogen.

Total-løsning som fungerer

Avtalen går ut på at Havyard-selskapene sammen med PowerCell og Linde skal designe en hydrogen-løsning og gjøre første trinn av sertifiseringen. Denne løsningen skal tilbys Havila Kystruten for ettermontering. Utviklingen av hydrogen-systemet er en del av et PilotE-prosjekt der Havyard-selskapene og forskningsinstitusjonene Sintef og Prototech samarbeider.

Illustrasjon av skipets fremdriftssystemer med LH2 tank og brenselceller integrert. Foto: Havyard

Illustrasjon av skipets fremdriftssystemer med LH2 tank og brenselceller integrert. Foto: Havyard

Previous
Previous

Ny DNV GL rapport: Vurdering av planlagt hurtigbåtanbud i Sogn og Fjordane

Next
Next

35 Hydrogen Vessels in our Members' H2 Vessel Database