Tankar rundt Stortingsmelding 36 (2021) Energi til arbeid
Regjeringa la fram Stortingsmelding 36 fredag 11.juni der veikart for hydrogen er eit sentralt område i meldinga. Hovedpunkta i veikartet er to delt i to tidsscenario; fram mot 2025 og 2030.
Regjeringen vil:
Fram mot 2025 legge til rette for at det i samarbeid med private aktører kan;
a) etableres fem hydrogenknutepunkter for maritim transport, med muligheter for utvikling av tilknyttede landtransportløsninger basert på hydrogen
b) etableres ett til to industriprosjekter med tilhørende produksjonsanlegg for hydrogen, med hensikt å demonstrere verdikjeder med globalt spredningspotensial
c) etableres fem til ti pilotprosjekter for utvikling og demonstrasjon av nye og mer kostnadseffektive hydrogenløsninger og -teknologier
Styrke forskning, utvikling og demonstrasjon av nye hydrogenløsninger og -teknologier med sterk næringslivsrelevans gjennom å opprette et eget forskningssenter (FME) innen hydrogen og ammoniakk
Fram mot 2030 bidra til en utvikling som muliggjør;
a) et nettverk av geografisk spredte og behovsbaserte hydrogenknutepunkter i tråd med tilgangen på fartøy og kjøretøy
b) at hydrogenfartøy er et konkurransedyktig og sikkert alternativ for skipsfart i norsk farvann og nærskipsfartsområder
c) realisering av fullskala hydrogenprosjekter i industrien med vesentlig spredningspotensial for Europa og resten av verden
d) at bruk av hydrogen er et konkurransedyktig alternativ til fossil energibruk
e) at norsk hydrogenvirksomhet er knyttet opp mot utviklingen av et marked for hydrogen i Europa i form av eksport av varer og tjenester
Gjennomføre en vurdering av nye virkemidler som «Contracts for difference» rettet mot realisering av store industriprosjekter som storskala produksjon og bruk av hydrogen.
Vegen vidare for klynga
Ocean Hyway Cluster vil saman med medlemmer og partnere i klyngen vurdere veikartet for hydrogen for å sjå korleis vi kan realisere dei respektive scenario som er skissert i meldinga. Vi har allereie både konkrete prosjekt og aktivitetar som vil kunne støtte opp og vere konkretisering og realisering av strategien. Etablering av ein heimemarknad er ein nødvendig føresetnad for å sikre norske bedrifter sin konkurransekraft i utlandet. Hydrogen er ei gylden moglegheit for å bygge ny industri som vil ta Norge til eit nullutsleppssamfunn og samstundes bidra til verdiskaping og vekst. Og ei vidare etablering av langsiktig offentleg-privat samarbeid i Norge ville sikre forutsigbare føresetnader, ikkje berre for hydrogenbransjen, men og for offentleg sektor og akademia.
Veikartet treng konkretisering
I meldinga er det signalisert at “Regjeringa sitt mål er å auke talet på pilot- og demonstrasjonsprosjekt i Norge, og gjennom dette bidra til teknologiutvikling og kommersialisering. Målet støttes av en bred satsing på nullutslippsteknologier- og løsninger gjennom hele virkemiddelapparatet fra forskning til markedsintroduksjon, der Norges forskningsråd, Enova, Gassnova og Innovasjon Norge har sentrale roller. Myndighetene vil videre følge med på utviklingen og justere virkemidlene dersom det er behov for det.” Vi trur at satsing på pilot- og demonstrasjonsprosjekt vert eit av dei viktigaste tiltak som bør realiserast, men skisserte tal for realisering av utviklingsprosjekt verkar lite ambisiøse sett i lys av prosjekt som allereie er under rigging; dette gjeld både hydrogen -produksjon og -leveransar samt nye fartøyløysingar. Verkemiddelapparatet gjennom fellesinitiativet HEILO bør starte med dei nødvendige justeringar av verkemidlane slik at næringa kjem raskt i gang med pilotar og demonstrasjonsprosjekt med eit verdikjedeperspektiv.
For oss som hydrogenklynge i maritim sektor er det viktig at våre medlemsbedrifter vert sentrale aktørar i dei vidare dialogane om realisering av veikartet for hydrogen.
Spørsmål eller kommentarar til saka?