Slik kan Norge redusere utslipp maritim sektor innen 2035: - Tilsvarer 750 000 personbiler

 

Det er store muligheter for å redusere utslipp til havs. Norge kan redusere utslipp tilsvarende over 750 000 personbiler dersom deler av innenriks- og offshore-flåten går over til nullutslippsløsninger som er basert på hydrogen, ifølge Ocean Hyway Cluster.

 

 

Det er et nasjonalt mål at Norge skal bli et lavutslippssamfunn. - Det er behov for hydrogenbasert drivstoff for å nå dette målet, sier Steinar Kostøl, prosjektingeniør i Ocean Hyway Cluster. En ny rapport fra Ocean Hyway Cluster viser at en kan spare klimaet for over 1,17 millioner tonn CO2 dersom en bytter ut olje- og gassdrevne båter med båter som går på hydrogen eller ammoniakk.

Steinar Kostøl, prosjektingeniør i Ocean Hyway Cluster og prosjektleder for HyInfra

Steinar Kostøl, prosjektingeniør i Ocean Hyway Cluster og prosjektleder for HyInfra

 
 

Enormt potensiale

I prosjektet HyInfra har klyngen Ocean Hyway Cluster (OHC) gått systematisk til verks for å kartlegge hvordan hydrogen og ammoniakk kan brukes i maritime industrien. – Vi konkluderer med at det er et enormt potensial for hydrogen i maritim sektor. Hvis det identifiserte potensialet realiseres, vil det kunne føre til omfattende utbygging av infrastruktur i store deler av landet, forklarer Kostøl. - Her er det også flere potensielle ringvirkninger som lavere H2-pris, økt tilgjengelighet for H2 i andre sektorer som bil- og tungtransport, arbeidsplasser med mer, sier Kostøl. Rapportene er utarbeidet i samarbeid med Sintef Ocean, Institutt for energiteknikk (IFE), Amon Maritime, Lloyd’s Register og Multi Maritime.


Bergen og Bodø skiller seg ut

Det kommer til å være behov for hydrogen langs hele den norske kystlinjen. Konklusjonen er basert på en kartlegging av behovene til ferjer, hurtigbåter med passasjerer, offshoreindustrien og Kystruten. Bergen og Bodø skiller seg ut som to steder som ifølge estimatene potensielt kommer til å ha et ekstra stort behov for hydrogen.

(Saken fortsetter under bildet)

 
 
Et interaktivt kart som viser det potensielle hydrogenbehovet fram til 2035 er en del av HyInfra-prosjektet.

Et interaktivt kart som viser det potensielle hydrogenbehovet fram til 2035 er en del av HyInfra-prosjektet.

 
 

3 typer drivstoff

 

Ifølge estimatene vil det i 2035 potensielt være et betydelig behov for 3 typer hydrogenbasert drivstoff: flytende hydrogen, komprimert hydrogen og ammoniakk. Behovet for hydrogen vil øke gradvis fra 2022-24 til 2032, ifølge OHC. I 2032 er det forventet en stor økning i etterspørselen etter hydrogen på grunn av nye kontrakter i forbindelse med offentlige anbud: - I 2035 har vi identifisert et mulig hydrogenbehov på 39 000 tonn hydrogen i Norge, forklarer Kostøl. Behovet for ammoniakk i offshoresektoren blir beregnet til et sted mellom 0,5 – 1,3 millioner tonn i 2030. - For at estimatene i rapporten skal bli en realitet så er det behov for en nasjonal satsing. Flere virkemidler må på plass, og det må stilles krav om nullutslipp fra både myndigheter og i olje- og gassektoren.

MS Terningen and Osenfjord frå Brødrene Aa. Foto: Jan Olav Storli

MS Terningen and Osenfjord frå Brødrene Aa. Foto: Jan Olav Storli

 
 

I tiden fremover kommer Ocean Hyway Cluster til å jobbe med å kartlegge mulige hydrogenverdikjeder for å dekke det identifiserte, fremtidige behovet.

 

 
HYINFRA_blå_bakgrunn.jpg
 
 

Om HyInfra-prosjektet

  • HyInfra har som mål å redusere usikkerhet og risiko slik at aktører tar steget for å realisere infrastrukturprosjekt knyttet til hydrogen i Norge.

  • Innen utgangen av 2021 er målet at ett infrastrukturprosjekt er satt i gang av medlemmer i Ocean Hyway Cluster.

  • 30. april 2020 fikk de 38 medlemsbedriftene i OHC presentert de første funnene fra prosjektet.

  • De første funnene inkluderer et interaktivt kart over det framtidige hydrogenbehovet i Norge, og rapporter knytt hurtigbåter, ferjer, offshoreindustrien og Kystruten.

 

Previous
Previous

Floating wind – great opportunities for the Norwegian supply industry

Next
Next

HyInfra: First reports and Interactive Map now available